fbpx

הפילוסופיה מאחורי הצורך בסדר ( או באי סדר) בבית

"על כל דקה שהקדשנו לסדר הרווחנו שעה" המשפט המפורסם מיוחס לבנג'מין פרנקלין. סדר מעניק לנו כבוד, סדר מטיב גם עם מרחבים הניכרים בעיצוב פשוט- כי סדר הוא לב העניין. אבל הפעם לא אדבר על סדר לכשעצמו (איך לסדר כל דבר ואיך לבחור את מקורות האחסון לבית) כי אם אתמקד דווקא בצורך לשחרר את השליטה הקפדנית המסתירה את הכלים היפים ביותר בתוך דלתות אטומות ולאפשר גם לחן של אי הסדר להוסיף לבית אווירה של נינוחות.

על אי סדר

אי סדר הוא תוצר של פשרה יום יומית, ובעולם שלנו רבים מוצאים עצמם סביב המעגל הבלתי נגמר של סדר- ובלגן חסר שליטה. סדר בארון הבגדים, סדר במטבח, סדר בכביסה, בארונות חדר הרחצה, סדר ואי סדר, שדרים יחדיו, שני כוחות מנוגדים. אי סדר לכשעצמו עשוי אף להיות עניין מעודן – כל עוד הוא תחום ומשמש אף כמיצג אומנותי- חזותי. אני ממליצה תמיד ללקוחותיי האספנים לרכז את המזכרות מטיוליהם הרבים במדפים שנבנו על קיר סביב פתח בבית – דלת או חלון- כך שהם יוכלו ליהנות מכל היופי שנצבר עם השנים בימי השגרה ולשלוט על השוני בין הפריטים השונים על ידי שינוי מיקומם מעת לעת.

דרך נוספת לשלוט על אי הסדר, להבין מדוע מראש הוא נוצר ולהקדים "תרופה למכה"- היא  על ידי התבוננות בהרגלים היום יומיים: היכן אנו קוראים את הספרים, היכן העיתונים מפוזרים, היכן אוכלים והיכן עובדים, ברוב רובם של המקרים אי סדר קורה משום שקשה לתחזק את הסדר- הספרים לא מוחזרים למקום, הכביסה נערמת על הרצפה בחדרים, בקבוקי שתיה מצטברים על השולחנות וכדומה. אפשר לשלוט בכאוס שנוצר באמצעות פיזור של סלי כביסה ופחי מחזור קטנים- כך שאי סדר גדול יהפוך להרבה "אי סדר" קטנים ויחזיר את השליטה למרחב.

לחיות עם שותף בעל תפיסות מנוגדות

הפכים נמשכים זה לזה ולכן רבים מהזוגות מוצאים עצמם עם שותף שתפישת הסדר שלו שונה באופן מהותי. ניסיוני לימד אותי שעיקר המחלוקת נעה בין אפסון גלוי לאפסון סמוי. פתרונות אחסון מוצנעים יכולים לתת מענה לצורך – אך יחד עם זאת כדי ליישב את המחלוקת מומלץ לבצע בדק בית- להיפטר ממה שמכביד ומעמיס ולספק מרחב הולם למה שמחליטים להשאיר. בגישה זו שני הצדדים עשויים לבוא על סיפוקם- הצד המינימליסט המעדיף מרחב השומר על קווים גיאומטריים נקיים וחף מחפצים, והצד האקלקטי- שחי את ההשראה ונוטה לאגור את כל מה שמוצא בו חן. לפני שאסיים אני רוצה להרחיב מעט על היסודות העומדים מאחורי הנטייה לאגרנות והנטייה למינימליזם.

אגרנות מול מינימליזם   האגרן הוא אמן במהותו, הוא רואה את האיכות הרוחנית ששוכנת בחפץ, אשר קיומו ונוכחותו בבית מסבים לו תחושה של עונג ושייכות, זהו אדם יצירתי, יצרי, מהותי, גמיש וסתגלתן, שמוצא משמעות בסובב אותו. לעומתו ניצב המינימליסט- זהו אדם של שליטה, הצד השולט במוחו הוא שמאל, הוא מחושב, מאופק כלפי חוץ והוא חווה הנאה רבה מאסתטיקה מדויקת- הוא מוצא משמעות בכל מה שפוגש את ההיגיון, מיישב סתירות ומעניק ודאות. כפי שניתן לראות שני טיפוסים אלו שונים מאוד במהותם, ובכל זאת בזכות מציאת פתרונות עיצוביים המשתלבים בטבעיות בחלל ניתן לגשר על פערים אלו ולאפשר גם למינימליסט וגם לאגרן לדור יחד בשלום ובנחת.

השאירו פרטים

וביחד נתחיל לתכנן את בית החלומות שלכם