fbpx

מקום לזיכרונות במרחב החדש

בשנים האחרונות מתעוררת מגמה מבורכת הדוגלת ב"חזרה אל השורשים" תורות מהמזרח כמו ה"פנג שווי" הסיני שמדבר על העצמת אנרגיית החיים בחללי הפנים והאופן שבו משפיע מרחב החוץ על הפנים וה"וובי סאבי" היפנית שמציעה לקבל את הבלתי מושלם כחלק מהשלם מעודדות תהליך אישי של למידה בנוגע להעדפות העיצוביות וזיהוי הפריטים הנוסטלגיים שמוסיפים ערך אמיתי לחיים. ההתלבטות המרכזית של אלו הבאים לחדש היא לשלב את העיצוב "הישן" יחד עם העיצוב "החדש", כאשר החשש המרכזי הוא לחיות במרחב שבו הניגוד צורם מדי ונעדר קשר בין פריטי הריהוט והאבזור. כיצד בכל זאת ניתן ליצור מקום לזיכרונות במרחב המעוצב בסגנון בן זמננו? הנה כמה עצות מעשיות שניתן ליישם ממש עכשיו.

חומרים קרובים

עץ על סוגיו השונים, מתכת ופורמייקה מתקבלים יפה יחדיו על אף הניגודיות הטבועה בהם. המתכת והפורמייקה מביאות את "הקור", ומוסיפות חספוס ותחכום למרחב והעץ מביא עמו את החום הכפרי והביתי שרבים אוהבים. שילוב בין חומרים אלו יוצר אווירה חמימה ונוסטלגית עם קריצה לעיצוב מודרני שהיה כה רווח בשנות ה-50 עד שנות ה-70 של המאה הקודמת. אני מציעה לשלב חומרים נוספים שנטמעים היטב במרחב כמו בד ועור (כריהוט משלים לסלון), עץ ואבן (כריהוט חוץ), קיר לבנים חשופות (רצוי מפירוק) עם רצפת אריחים מבטון קר ומסותת בשילוב רובה גס, זכוכית ועץ, שיש ומתכת (לחללי רחצה), קוריאן (משטח מטבח המהווה תחליף לשיש) ורהיט עץ עתיק וגושני יחד עם ריצוף דמקה בגווני לבן ואפור (לחלל המטבח)  אם הצלחתם לדמיין את השילובים הקלאסיים שהולמים ו"מפצים" אחד את השני, אתם מוזמנים לעבור לבחירת הצבע.

צבעים קרובים

צבעים הם עניין חד משמעי וברור, יש החוששים ש"עודף" מהם עלול להביא לסחרחורת ולתחושה של אי נוחות ויש הסוברים שבהיעדרם החלל מאבד מקסמו והאווירה הביתית הייחודית לו. אך חשוב לי להדגיש שבעיצוב פנים איכותי בחירה נכונה של צבע היא עניין של מינון ועידון.
מינון- על ידי קירוב בין גוונים מאותה "משפחה"- חום, מוקה, חמרה, טרקוטה, בז', קאמל, אוף וויט, שחור, לבן ואפור- כלומר הגוונים החמים יחד עם הגוונים המונוכרומטיים, שיוצרים שילוב שעומד במבחן הזמן וחוצה אופנות וסגנונות.

עידון– על ידי שילוב של אביזרים וחיפויים כמו כרית מעוטרת בחן, גוון מעניין בריהוט, גוף תאורה המדגיש את המוטיב הגיאומטרי הנבחר, צמחיה, אביזרי נוי, טפטים, שטיחים ווילונות השומרים על צורת המרחב ותחומים אותו.

תאורה בית מוצף באור מענג את המבקר בחלל, בעיקר אם מדובר על אור חמים הדומה לאורה הטבעי של השמש. קיימות שיטות רבות להעצמת התאורה במרחב, אך הפעם אתייחס לעיקרון מוביל ומרכזי- פיזור התאורה בהתאם לשימושים השונים. אם בביתכם יש גוף תאורה מרכזי הרי שמומלץ לחשוב על הנושא בשנית, גוף תאורה מרכזי מאיר היטב על האובייקטים תחתיו אך לא נותן מענה מספק לכל השימושים במרחב. אם ניתן- פזרו גופים נוספים עומדים או תלויים זהים בדוגמתם אם משאת נפשכם היא בעיצוב בקו נקי. אך אם אתם נמנים על אוהבי העיצוב הבוהיימני ונהנים לאספנות יתכן ותוכלו לממש את נטייה זו דווקא בבחירה של גופי תאורה שונים ומלאי אופי. אני ממליצה לתלות גופי תאורה כפי שאתם תולים תמונות, בגובה ובמרחקים זהים- השינוי הקטן הזה לכשעצמו ייצור אווירה שונה מהרגיל.

השאירו פרטים

וביחד נתחיל לתכנן את בית החלומות שלכם